loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 156 چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 90.10.05 شاخص بازار اول( تالار اصلی ) با 72 واحد کاهش به رقم 20569واحد رسید . همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریكهشاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 32 واحد کاهش عدد 30699 واحد را تجربه كرد.شاخص كل نیز در روز جاری با 77 واحد کاهش به رقم 24377 واحد رسید.

گفتنی است ارزش كل معاملات این روز به رقم 447 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز شرکت بین المللی توسعه ساختمان با 3 واحد افزایششاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 17 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخصداشت.

بازار داد و ستد سهام فعالیت کاری خود را در حالی امروز بهپایان برد که فضای معاملات آن از نشاط و شادابی چندانی برخوردار نبود.

بنا بر گزارش بورس نیوز بازار سهام 119 هزار و 598 میلیاردتومانی کشور این روزها بیش از آنکه به وضعیت عملکردی و سودآوری شرکت ها و صنایعبورسی توجه داشته باشد، نگران اخبار و شایعات سیاسی در داخل و خارج از کشور است.

اهالی تالار با اشاره به آغاز ثبت نام از متقاضیان نمایندگیدر مجلس شورای اسلامی و شروع رسمی رقابت های انتخاباتی از سوی احزاب و جناح هایسیاسی مختلف، نتایج قبل و بعد از برگزاری بیست و ششمین انتخابات پس از انقلاب سال57 در کشور را برای حفظ آرامش در بورس و افزایش ضریب اعتماد پذیری سرمایه گذارانبسیار موثر می دانند.

در بازار سهام امروز اما معامله گران شاهد رشد قیمت سهامشرکت های عمدتاً بازار دومی بورس و فرابورسی بودند.

در این بین با واگذاری صف های خرید در گروه قند و شکر و نیزکاشی و سرامیک، نگاه عمده بازیگران بازار سهام به سمت گروه ساختمانی های بورسمتمرکز شد. گروهی که به خاطر برنامه های دولت در اجرای طرح مسکن مهر، مورد بی مهریمعامله گران در طول 2 سال اخیر قرار گرفته اند.

اهالی تالار معتقدند گستاخ شدن تقاضا در نماد ساختمانی ها وهلدینگ های وابسته به آنها ناشی از انتظار نسبی فعالان بازار از رشد قیمت مسکن ومستغلات در شب عید بوده که با توجه به رشد حدود 30 درصدی مسکن در شش ماهه اول سالجاری می تواند در نیمه پایانی سال نیز دوباره تکرار و سودآوری این شرکت ها را پساز یک دوره رکود با رشد همراه سازد از اینرو جهش پی بر ای آنها را قابل توجیه میدانند. این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در اواخر هفته گذشته طی نشستی باخبرنگاران از نبود شوک قیمتی در بازار مسکن تا عید نوروز اطمینان خاطر داده است.

در حوزه صنعت و بازرگانی نیز آغاز پرداخت جوایز صادراتیمعوق و تسویه 204 میلیارد تومانی مطالبات صادر کنندگان از امروز می تواند برایصنایع صادر کننده و خدماتی بورس از جمله فعالان صنعت برق و انرژی، معدن و فولادحایز اهمیت باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز اعلام کرد در اولین گام تسویهمعوقات سال 88 صادر کنندگان از روز گذشته آغاز شده که با تخصیص اعتباری 104میلیارد تومانی نزد سازمان توسعه تجارت در حال انجام است.

در گروه قند و شکری های بورس اما دوباره عرضه سهام را پس ازحدود 2 هفته افزایش نسبی قیمت ها شاهد بودیم و حال آنکه بنا به روال همیشهسهامداران عمده فعال در این گروه از جمله سرمایه گذاری نور همدانیان پس از یک دورهروان سازی معاملات سهام، تلاش دوباره ای را برای جمع آوری سهم های واگذار شده ازپرتفوی خود آغاز نموده اند.

اهالی تالار با گوشزد کردن روند معاملات این گروه و فعالیتبرخی سهامداران عمده این شرکت ها ، بازگشت روند صعودی و شکل گیری مجدد صف های خریددر این نمادها ظرف روزهای آتی را پیش بینی می کنند.

در نماد کالسیمین نیز پس از چند روز میزبانی از خریداران باانگیزه، صف خرید شکل گرفته در این نماد واگذار شد و با معامله بیش از 4 میلیونسهمی و در پایین ترین قیمت ممکن در دامنه نوسان به کار خود پایان داد.

اهالی تالار با اشاره به رشد مجدد نرخ دلار در بازار ارز وحجم معاملات صورت گرفته در این نماد طی روزهای گذشته را عواملی می دانند که باعثبازگشت روند مثبت در نماد "فاسمین" پس از تحمل یک استراحت کوتاه قیمتیخواهد شد.

در گروه سنگ آهنی ها نیز اگر چه اخبار خنثی و بدون نتیجهنهادهای تصمیم گیر همچنان منتشر می شود اما عدم تکاپوی مدیران عامل این شرکت هابرای دلگرم کردن سهامداران از طریق اعلام گزارش های ماهانه تولید و فروش نیز خودقابل تأمل است.

به اغما رفتن این صنعت پر طرفدار بورس در حالی است که طی دوروز گذشته وزارت بازرگانی چین به شرکت های داخلی خود از بابت واردات سنگ آهن ازایران هشدار داده و بر کیفیت پایین تر از استاندارد این کالا و از سویی دیگرمشکلات بانکی پرداخت ها تأکید کرده است.

چین پس از تصمیم خود برای کاهش 50 درصدی واردات نفت ایراندر ماه آینده میلادی اینبار کاهش ورود سنگ آهن ایران به کارخانجات فولاد سازی خودرا پی گرفته است.

چین پس از استرالیا و هند، بیشترین سنگ آهن وارداتی خود رااز ایران تأمین می کند.

در گروه پتروشیمی ها نیز اگر چه عمده معاملات در نوسان منفیقیمت ها صورت گرفت اما در نماد نفت پارس با واگذاری صف خرید این سهم فرصتی برایمعامله گران بوجود آورد که با نگاهی به ارزندگی این سهم و امید به رشد قیمت هااقدام به خریداری آن با نرخ های نازل نمایند.

در نماد "شنفت"، بانک سرمایه به شدت فعال بوده وپیش بینی می شود به لحاظ حجم معاملات میلیونی روزهای اخیر در این نماد و تأکیدسهامدار عمده مبنی بر حمایت از این سهم، دوباره با اقبال سرمایه گذاران و افزایشحجمی دستورهای خرید روبرو شود.

در عین حال اعلام وزارت نیرو مبنی بر افزایش 8 درصدی بارشنزولات آسمانی در سال آبی جاری نسبت به دوره دراز مدت 43 ساله، می تواند حاکی ازانتظار تحولاتی مثبت در شرکت های گمنامی از جمله مگسال و سایر صنایع کشاورزی وغذایی مرتبط همچون کشت و صنعت چین چین، مهرام، کشت و صنعت پیاذر، لبنیات خوراک دامپارس، گلوکوزان و حتی در گروه قندی ها شود و در عین حال ریسک بالایی برای صنایعیاز جمله در طبقه سموم گیاهی بورس به شمار رود.

در گروه پتروشیمی ها فردا سهام پتروشیمی مارون در فرابورسعرضه خواهد شد که برای مجموعه سرمایه گذارای غدیر از منافع بسیاری برخوردار خواهدبود.

گفتنی است امروز با حضور رییس جمهور کارخانه یک میلیون تنیسیمان نیزار استان قم افتتاح و به بهره برداری رسید.

مالکیت 26.71 درصد از سهام این شرکت 500 میلیارد تومانیمتعلق به سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان از شرکت های تابعه سرمایه گذاری گروهتوسعه ملی بوده و برای راه اندازی این کارخانه 32 میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزیو 35 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانک ملی ایران استفاده شده است.

در حوزه جهانی نیز با آغاز تعطیلات کریسمس عملاً هیچ یک ازبازارهای کالایی و سهام تا پایان روز سه شنبه 6 دی ماه جاری فعال نخواهند بود.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 163
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 304
  • باردید دیروز : 446
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,188
  • بازدید ماه : 3,196
  • بازدید سال : 51,547
  • بازدید کلی : 593,483
  • کدهای اختصاصی