loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 107 چهارشنبه 14 دی 1390 نظرات (0)

 

 

عكس: نگار متين‌نيا
گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با چرخش روند معاملات مواجه شد و حضور خريداراني جديد در بازار به تشكيل صف‌هاي خريد منجر شد.

 

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه با صف‌هاي يكپارچه در نمادهاي پتروشيمي و نمادهاي وابسته به ارزش دلار مواجه بودند. اين حركت در شرايطي انجام شده كه نرخ دلار در بازار تهران روز دوشنبه تا نرخ 17هزار و800 ريال رشد كرده بود كه ركوردي تازه‌اي به شمار مي‌رفت؛ هرچند بعدازظهر اين نرخ تا سطح 16 هزار ريال عقب نشست. نرخ‌هاي كنوني و اطمينان از انجام صادرات شركت‌ها مي‌تواند درآمد‌هاي شركت‌هاي بورسي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي ارتقا دهد. به صورت سنتي پس از رشد دلار با يك فاصله زماني قيمت محصولات توليدي شركت‌ها و پس از آن ارزش سهام آنها رشد مي‌كند كه البته بيش از هر چيز اين روند نيازمند اطمينان به ثبات نرخ ارز در سطوح جديد است. در شرايط حضور ناگهاني خريداران پس از چند هفته رشد ارز در بازار تهران، شائبه حمايت از بازار سرمايه را تقويت كرده است.
در همين حال وضعيت بازار ارز به واكنش مسوولان منجر شده است.
رييس‌ كل بانك مركزي با بيان اينكه تحريم‌هاي اقتصادي براي كشور مشكلي ايجاد نمي‌كند و دشمن به تنش‌هاي رواني دل بسته است، گفت: استفاده از ابزارهاي پولي جذاب، ايجاد ثبات در بازار و مديريت عوامل رواني مهم‌ترين برنامه‌هاي بانك مركزي در ماه‌هاي پاياني سال براي بازار ارز و طلا است.
محمود بهمني گفت: نوساناتي كه طي روزهاي اخير در بازار ارز مشاهده مي‌شود بيش از هر چيز منشا رواني دارد و نمي‌تواند تداوم پيدا كند.
وي افزود: آنچه پيش از اين در مورد سكه شاهد بوديم به روشني نشان داد كه بخش عمده‌اي از نوسانات در بازارهايي مانند سكه، طلا و ارز در شرايط فعلي منشاء رواني دارد و به همين خاطر نيز استمرار نمي‌يابد. در همين حال دامنه اظهارنظرها به سخنگوي وزارت امور خارجه نيز كشيده شده و مهمانپرست گفت: آخرين آمار وضعيت بورس‌هاي دنيا نشان داد كه بورس جمهوري اسلامي ايران به لحاظ رشد در رتبه اول قرار دارد و اين در حالي است كه بورس‌هاي كشورهاي غربي و منطقه همگي شاهد سقوط شاخص‌هاي خود هستند.
وي تاكيد كرد:‌ بايد با يك بررسي كارشناسانه موضوع نوسان نرخ ارز دنبال شود تا ريشه‌هاي آن مشخص گردد. اين مساله ارتباطي به بحث‌هاي تحريم و سياست خارجي جمهوري اسلامي ندارد. بعضي از افراد ممكن است به دنبال سودهايي باشند چه مشروع و چه نامشروع كه بايد زمينه استفاده مناسب از اين نقدينگي در داخل كشور به وجود آيد. 
در همين حال، معامله‌گران بازار سرمايه به دقت روند تحولات آتي را در سه حوزه سياسي، اقتصادي و بازارهاي موازي دنبال مي‌كنند. در حالي كه محور حركت روز گذشته بازار شركت‌هاي داراي صادرات بود، كاهش احتمالي بهاي ارز در روزهاي آتي مي‌تواند به زيان خريداران منجر شود. در بازار ديروز در گروه معدني، خبرهاي اوليه از توافقي در مورد عوارض سنگ‌آهن حكايت داشت. براساس شايعات منتشره در زمينه تعيين حقوق و بهره مالكانه معادن، به دليل كسري ذخاير صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد، در نيمه دوم سال جاري نرخ بهره مالكانه چهار درصد و بر مبناي قيمت فروش شمش فولاد تعيين مي‌شود.
در همين راستا از اين چهار درصد بهره مالكانه كه مورد توافق طرفين بوده است، مقرر شده 5/1 درصد توسط شركت‌هاي توليد‌كننده سنگ‌آهن و 5/2 درصد توسط شركت‌هاي فولادي پرداخت شود و اين توافقات از اول مهر 90 لازم‌الاجرا است. بنابر اخبار غيررسمي، اين رقم تنها براي نيمه دوم سال جاري تعيين شده و از سال آتي اين رقم با تغيير همراه خواهد بود. 
بر اساس اين توافق از سال 1391 به بعد ميزان بهره مالكانه از چهار درصد به پنج درصد افزايش مي‌يابد كه تا 25 سال نيز همين نرخ براي استخراج از معادن سنگ‌آهن اعمال مي‌شود. با اين تفاوت كه از اين پنج درصد بهره مالكانه دو درصد را سنگ‌آهني‌ها پرداخت مي‌كنند و سه درصد مابقي نيز توسط فولادي‌ها پرداخت مي‌شود. اين توافق كه با ورود و عرضه شمش در بورس كالا همراه خواهد بود، فشار بيشتري بر هزينه‌هاي شركت‌هاي معدني و فولادي وارد خواهد كرد. زيرا پيش از اين قرار بود عوارض 29هزار تومان به ازاي هر تن فروش سنگ‌آهن تعيين شود؛ اين در حالي است كه عوارض 4تا 5درصدي براساس قيمت كنوني شمش فشار بيشتري را به شركت‌ها وارد خواهد ساخت. در همين حال توقف طولاني مدت نمادهاي صندوق بازنشستگي، سرمايه‌گذاري اميد و معادن و فلزات و شركت‌هاي گل‌گهر و چادرملو فشار شديدي را به نقدينگي معامله‌گران و صندوق‌هاي سرمايه گذاري وارد مي‌كند. در گروه معدني، كشور هند از 30 دسامبر تعرفه صادرات سنگ‌آهن را از 20 درصد به 30 درصد افزايش داده است. احتمالا اين افزايش تعرفه، صادرات سنگ‌آهن هند را كه اخيرا افت زيادي داشته، باز هم كاهش خواهد داد.
در گروه غذايي، رشد بي‌سابقه و عجيب گروه قندي ديروز به توقف برخي نمادهاي اين گروه براي تعديل سود و همچنين انتشار گزارش‌هاي شفاف سازي در مورد چهار نماد قند شيرين خراسان، شكر شاهرود، قند نيشابور و قند مرودشت منجر شد. نمادهاي قند قزوين و قند پيرانشهر براي تعديل سود متوقف شدند.
در بازار ديروز شاخص 183واحد رشد كرد و به 24هزار و 507واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز 46ميليارد و 297ميليون تومان بود كه 2/9 درصد آن را معامله 1/2ميليون سهم خارك تشكيل داد. از 258نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 119نماد با كاهش قيمت و 133نماد با رشد ارزش معامله شدند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 367
  • باردید دیروز : 600
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,785
  • بازدید ماه : 7,517
  • بازدید سال : 55,868
  • بازدید کلی : 597,804
  • کدهای اختصاصی