loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 121 دوشنبه 10 بهمن 1390 نظرات (0)

مديرعامل شركت اعلام كرد
رايان‌سايپا به پيش‌بيني سود خود مي‌رسد

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلي: شركت رايان‌سايپا كه در سال 83 در بورس پذيرفته شده و در سال 85 با نماد «ولساپا» روي تابلوي اصلي بورس قرار گرفت، در حال حاضر بيشترين ارزش بازار را به ميزان 336 ميليارد تومان در ميان شركت‌هاي ليزينگ داراست.

اين شركت طي سال‌هاي گذشته با تقسيم سودهاي مناسب توانسته با حركتي پايدار، اعتماد سهامداران كم‌ريسك را به خود جلب كند.به گفته مديرعامل شركت، رايان‌سايپا هم‌اكنون افزايش سرمايه 100 درصدي و انتشار اوراق صكوك با نرخ 17 درصد را در دست اجرا دارد. همچنين قرارداد فروش خودرو به آموزش و پرورش از ديگر فعاليت‌هاي اين شركت است كه در اين راستا قصد دارد 100 هزار معلم را در خريد خودرو حمايت كند.محسن ملكي آدراني، مديرعامل رايان‌سايپا در گفت‌‌و‌گويي با دنياي اقتصاد به تشريح آخرين وضعيت شركت پرداخته است.
لطفا آخرين وضعيت رايان‌سايپا به لحاظ آمار ليزينگ در سال جاري و مقايسه آن با گذشته را ارائه كنيد.
در خصوص وضعيت ليزينگ خودرو در سال جاري تا به امروز از منظر خودروهاي فروخته شده تعداد 116 هزار دستگاه خودرو (براساس همگن شده با پرايد)، ليزينگ شده و با توجه به فرصت كمتر از دو ماه باقيمانده تا پايان سال، به آمار ليزينگ بيش از 120 هزار دستگاه همگن با پرايد خواهيم رسيد كه يك ركورد تاريخي در تاريخ فعاليت رايان‌سايپا محسوب مي‌شود. ركورد امسال در مقايسه با آمار ليزينگ سال قبل كه تعداد 88 هزار و 395 دستگاه همگن با پرايد است حدود 35 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
امسال با كاهش نرخ سود تسهيلات ليزينگ به 14 درصد، در عمل نرخ سود تسهيلات ليزينگ در شركت شما (وساير‌رقبا) كماكان بالاتر از 20 درصد باقي ماند. آيا اين مساله‌ به معناي تخطي از بسته پولي است؟ 
هيچ‌گونه انحراف از نرخ‌هاي مصوب ليزينگ حداقل در شركت رايان‌سايپا رخ نداده و نرخ سود تسهيلات اعطايي ليزينگ رايان‌سايپا پس از ابلاغيه بانك مركزي به 14درصد كاهش يافته است و من فكر مي‌كنم ديگر شركت‌هاي ليزينگ نيز با احترام به قوانين مصوب بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نرخهاي ابلاغي را در عمليات ليزينگ رعايت مي‌كنند؛ ولي ممكن است چگونگي پر كردن حاشيه هزينه تامين منابع مالي و نرخ اعطاي تسهيلات 14 درصدي در شركت‌هاي ليزينگي متفاوت باشد. در رايان‌سايپا، حاشيه سود از طريق گرفتن تخفيف از خودروساز، كارمزد فروش خودرو، كارمزد نمايندگي از خودروساز و نيز كارمزد تشكيل پرونده و خدمات پس از فروش تامين مي‌شود. توجه داشته باشيد كه تاكنون يكبار در سال 1385 و بار ديگر سال جاري مساله‌ كاهش نرخ سود شركت‌هاي ليزينگي بعنوان يك عامل ريسك موقتي در عمليات رايان نمود كرده كه خوشبختانه به ياري خداوند و با تدابير هوشمندانه و حمايت شركت سايپا تاثير اين عامل ريسك را به حداقل رسانده‌ايم.
در حال حاضر هزينه تمام شده پول براي شما چقدر است؟ برخي معتقدند اين رقم در شركت‌هاي ليزينگ بالاي 18 درصد است و مشكلاتي را براي آنها ايجاد كرده است، ديدگاه شما در اين مورد چيست؟ 
طبق آخرين آماري كه از واحد مديريت تامين منابع مالي شركت گرفته شده است، ميانگين نرخ تامين مالي تا به امروز 6/22 درصد است كه 4/0 درصد كمتر از بودجه پيش‌بيني شده است. همانطوري كه بيان شد، حاشيه سود براي شركت‌هاي ليزينگ مهمتر از نرخ تامين مالي است و خوشبختانه ما به‌رغم نرخ بالاي تامين منابع مالي توانسته‌ايم به سود پيش‌بيني شده خود نزديك شويم.
صورت‌هاي مالي نشان مي‌دهد كه شركت سايپا در دو سال اخير به دريافت مطالبات خود از رايان‌سايپا روي آورده است و شركت اين خروج منابع را با حركت به سمت تسهيلات جبران كرده است. تبعات كاهنده اين رويكرد بر سودآوري شركت را چگونه مديريت مي‌كنيد؟
پرداخت مطالبات شركت سايپا با توجه به خطوط اعتباري توافق شده، مانند سنوات قبل در سررسيد انجام مي‌شود و دليل رشد تامين منابع مالي امسال رايان، پرداخت مطالبات سايپا نيست؛ بلكه رشد آن مربوطه به افزايش آمار فروش به ويژه فروش‌هاي اعتباري است كه برگشت اقساط آنها در مقاطع شش ماهه روي مي‌دهد.
علت پوشش ضعيف سودآوري در گزارش 6 ماهه كه منجر به عدم اعتماد بازار به سهم و افت P/E شده چيست؟ ارزيابي شما از امكان عدم تحقق درآمد هر سهم در سال جاري چگونه است؟ 
البته از نظر من پوشش شش ماهه با توجه به زمانبندي فروش رايان مناسب است و ضعيف نيست دليل آن همان كاهش نرخ مصوب تسهيلات ليزينگ از 17 درصد به 14درصد بود؛ در اين راستا، تا مردادماه امسال به طور تقريبي عمليات ليزينگ را متوقف كرديم تا با تدابير بهتر و استراتژي جديد شروع به‌كار كنيم. در مورد افت P/E سهام نيز شايد يكي از علت‌ها عدم پوشش كافي در گزارش ادواري باشد ولي دلايل ديگري مانند افت شاخص بازار بورس، مسائل سياسي داخلي تاثير گذار بر سهام گروه بانكي و افزايش بهاي دلار و طلا نيز در افت قيمت سهام شركت‌ها تاثير داشتند؛ سهام «ولساپا» نيز از جو عمومي بازار مستثني نيست. در پاسخ به قسمت دوم پرسش شما ما اميدواريم سود اعلام شده قبلي را تحقق بخشيم و هيچ صحبتي از عدم تحقق برنامه‌ها نكرده‌ايم.
شركت سايپا در ماه‌هاي اخير بارها خارج از قالب ليزينگ رايان‌سايپا اقدام به فروش محصولات بصورت اقساطي با نرخ سود و شرايط مقرون به صرفه تر از رايان‌سايپا كرده است. تحليل شما درباره اين اقدام شركت مادر چيست؟
سياست‌هاي فروش شركت سايپا و ديگر شركت‌هاي گروه شامل پارس خودرو، سايپا ديزل و زامياد همواره در جلسات هماهنگي فروش گروه خودروسازي سايپا در هر هفته طوري برنامه‌ريزي مي‌شود كه تداخلي از نظر فروش يا موازي كاري صورت نگيرد و شرايط متنوعي از روش‌هاي پيش فروش، فروش اعتباري و فروش ليزينگي ارائه مي‌شود كه مشتريان بنابه سلايق خود مي‌توانند گزينه مناسب را انتخاب كنند.
برنامه آتي براي كاهش هزينه پول در رايان‌سايپا در چه محورهايي دنبال مي‌شود؟ 
بدين منظور افزايش سرمايه صددرصدي را پيش‌رو داريم. همچنين معادل 27 ميليارد تومان در آتيه نزديك اوراق صكوك اجاره با نرخ 17درصد منتشر خواهيم كرد. با عملي شدن افزايش سرمايه و بهبود نسبت‌هاي مالي از جمله نسبت حقوق صاحبان سهام به كل دارايي‌هاي شركت امكان اخذ تسهيلات از بانك‌هاي دولتي با نرخهاي پايين فراهم خواهد شد.
مهم‌ترين فرصت‌هاي پيش‌روي رايان‌سايپا را چه مي‌دانيد؟ 
ما همواره تهديدها را تبديل به فرصت كرده‌ايم بنابراين عوامل خطرآفرين را در همان حد «عامل ريسك» مي‌پذيريم و سعي مي‌كنيم تاثير آنها را به حداقل برسانيم. بهترين فرصت‌ ما عضويت در گروه سايپاست و اينكه تنها شركت ليزينگ گروه سايپا هستيم؛ از ديگر فرصت‌ها و مزيت‌ها، شبكه گسترده نمايندگي‌هاي فروش رايان در سراسر كشور، استفاده بهينه از شبكه‌هاي نرم‌افزاري و فن‌آوري اطلاعات و عملكرد شركت‌هاي بيمه‌اي رايان و سايان كارت است. همچنين قراردادهاي فروش جمعي با نهادها و سازمان‌ها نظير قرارداد اخير با وزارت آموزش و پرورش به تعداد 100 هزار دستگاه كه در آستانه امضا است، نوعي فرصت براي رايان‌سايپا تلقي مي‌شود. 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 188
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 899
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 8,691
  • بازدید سال : 57,042
  • بازدید کلی : 598,978
  • کدهای اختصاصی