loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 94 شنبه 19 فروردین 1391 نظرات (0)

قیمت سکه بازار آتی در دومین هفته بهار 6 درصد کاهش یافت
دومين هفته آرام آتي

ارزش مبادلات به 2 تریلیون ریال هم نرسید!
گروه بورس کالا – سردار خالدی: مبادلات بازار سکه (نقدی و آتی) به تاثیر از ریزش قیمت طلای جهانی، مذاکرات گروه 1+5 با ایران بر سر موضوع هسته ای در روز 25 فروردین و از سویی تحویل سکه‌های ثبت‌نامی ‌از سوی بانک مرکزی از روز 29 فروردین شاهد کاهش محسوس 6 درصدی قیمت بود.


طلای جهانی باز هم می‌ریزد؟
دادوستدهای طلا طی هفته گذشته در بازارهای جهانی با ریزش شدیدی همراه شد و سطح قیمتی آن حتی به یک هزار و 615 دلار به ازای هر اونس هم رسید. این در حالی بود که مبادلات در بامداد روز جمعه به دلیل شروع عیدپاک و تعطیل شدن بیشتر بازارهای طلای جهانی روی سطح قیمتی یک هزار و 630 دلار و 60 سنت بسته شد. یکی از مهم‌ترین دلایل افت محسوس قیمت طلا در بازارها تقویت ارزش دلار (که طی دو هفته گذشته به بالاترین سطح رسیده است) به تاثیر از انتشار گزارش‌های مربوط به سیاست‌های پولی فدرال رزرو در رابطه با اینکه بهبود اوضاع اقتصاد ایالات متحده به گونه‌ای است که نیازی به تحرک سیاست‌های پولی و تزریق نقدینگی به بازارها در شرایط فعلی نیست، بوده است. در کنار موضوع عدم نیاز به تزریق نقدینگی، عدم پیشرفت وضعیت بدهی‌های منطقه یورو از دیگر موضوعاتی بوده که ارزش پولی یورو را در برابر دلار همچنان در سطح پایینی نگه داشته تا به تاثیر از آن قیمت طلا در اروپا تحرک مثبتی را شاهد نباشد. هزینه‌های استقراض در فرانسه، نگرانی‌های فزاینده در یونان، اسپانیا، پرتغال و ایرلند (که نیازی شدیدی به کمک مالی بین‌المللی برای بهبود اوضاع اقتصادی دارند) آینده بهبود بدهی‌های منطقه یورو را در شرایط مبهم و سردرگمی‌قرار داده است.
رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده و گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتشار گزارش هفتگی و ماهانه بازار کار و بهبود اوضاع از دیگر پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت طلا در روزهای آینده هستند که ممکن است با تقویت ارزش دلار باز هم سیر نزولی طلا به سطح قیمتی یک هزار و 600 دلار به ازای هر اونس و حتی پایین تر از آن هم نزدیک شود. براساس گفته برخی تحلیلگران، نگرانی‌های تورمی ‌و تقویت قدرت دلار از موضوعاتی بوده که خرید طلا و افزایش تقاضا برای آن از سوی سرمایه گذاران را کاهش داده است. البته ادامه اعتصابات فعالان بازار طلا در هندوستان بر سر مالیات و کاهش واردات طلا در این کشور، افت محسوس تقاضای طلا از سوی چین پیرو کاهش انتظارات رشد اقتصادی در این کشور و از سویی رشد تولید طلا طی سه ماه جاری میلادی از سوی برخی از شرکت‌های استخراج از معادن در قاره آمریکای لاتین و مرکزی از دیگر موضوعاتی بوده که روی روند مبادلات تاثیرگذار بوده است.
سکه افت می‌کند اما در کوتاه مدت!
بازار داخلی طی هفته گذشته در دومین هفته کاری سال جدید با کاهش محسوسی همراه شد، بازارهای داخلی به دلیل نبود اطلاعات و داده‌های خاص داخلی به تاثیر از بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد و بازار نقدی سکه با افت قابل توجهی همراه شد، به طوری‌که قیمت سکه در پایان روز پنج‌شنبه هفته گذشته به 740 هزار تومان رسید. این در حالی است که نرخ دلار برخلاف سکه در این روز در محدوده قیمتی یک هزار و 890 تا یک هزار و 900 تومان معامله شد. براساس گفته برخی تحلیلگران، مذاکرات گروه 1+5 با ایران در رابطه با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در روز 25 فروردین‌ماه، تحویل پیش فروش سکه‌های ثبت‌نامی ‌از سوی بانک مرکزی در روز 29 فروردین ماه، تاکید بر انجام شدن تعهدات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه و از سویی سخت‌تر شدن توسعه شرایط برای واردات شمش طلا از سوی بانک مرکزی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که می‌تواند روی نزولی شدن بازارها طی هفته پیش رو تاثیرگذار باشد. این در حالی است که برخی کارشناسان نظر دیگری دارند و بر این باورند کاهش قیمت‌ها تا پایان فروردین ماه موقتی است و فقط در کوتاه مدت این وضعیت ادامه خواهد داشت، اما در بلندمدت با توجه به شرایط اقتصادی و از سویی تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه روند قیمت‌ها دوباره مسیر افزایشی به خود خواهد گرفت؛ زیرا در کنار موضوعات گفته شده اعتقاد بر این است تقاضا برای سکه باز هم وجود خواهد داشت.
آتی منتظر پایان فروردین ماه
بازار آتی بورس کالای ایران نیز به تاثیر از بازار نقدی و از سویی ریزش قیمت طلای جهانی با افت قیمت رو به رو شد. این در حالی است که معاملات هر یک از سررسیدها روند متفاوتی داشت. در شرایطی که در سررسیدهای نزدیک حجم معاملات اندک بود در سررسید‌های دور حجم معاملات نسبت به هفته‌های ابتدایی سال مناسب بود. براساس گفته برخی تحلیلگران از نکات مهم قراردادهای آتی این بوده که فعالان می‌توانستند با نوسان‌گیری در سررسیدهای نزدیک و دور سود لازم را ببرند. این در شرایطی است که همگرا شدن قیمت تسویه سکه فروردین ماه با قیمت بازار نقدی در شرایطی که هنوز یک هفته تا پایان معامله قراردادهای این سررسید باقی مانده معامله‌گران را نسبت به روند معاملات بازار آتی نگران کرده زیرا ممکن است در روزهای باقیمانده این قیمت باز هم کاهش پیدا کند و تناسب قیمت‌ها رعایت نشود. کارشناسان معتقدند معامله‌گران بهتر است تا بعد از مذاکرات 25 فروردین ماه و 29 فروردین ماه روز تحویل پیش فروش سکه‌های ثبت‌نامی‌ با احتیاط دادوستدهایشان را انجام دهند. این در حالی است که برخی در روزهای گذشته بیشتر به فکر خرید سکه با قیمت‌های پایین هستند.
در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته
22 هزار و 406 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 874 میلیارد و 384 میلیون و 500 هزار ریال معامله شد که نسبت به سال گذشته افت محسوسی را تجربه کرده است.
برای سررسید فروردین ماه 127 قرارداد به ارزش 9 میلیارد و 463 میلیون و 630 هزار ریال، سررسید اردیبهشت ماه 561 قرارداد به ارزش 35 میلیارد و 66 میلیون و 830 هزار ریال، سررسید خردادماه 131 قرارداد به ارزش 10 میلیارد و 515 میلیون و 890 هزار ریال و سررسید تیرماه 21 هزار و 587 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 819 میلیارد و 338 میلیون و 150 هزار ریال معامله شد.
روند قیمت‌ها نیز به تاثیر از بازار نقدی و بازار جهانی طلا در روز پنج‌شنبه
هفته گذشته نسبت به روز دوشنبه افت قابل توجهی را شاهد بود؛ به طوریکه قیمت تسویه سکه در سررسید فروردین ماه 32 هزار و 300 تومان(1/4 درصد)، سررسید اردیبهشت ماه 48 هزار و 300 تومان(03/6 درصد)، سررسید خردادماه 52 هزار تومان(25/6 درصد) و سررسید تیرماه 47 هزار و 500 تومان(5/5 درصد) کاهش داشت.



دلايل كاهش قيمت سكه آتي
فارس - کارشناسان معاملات بورس کالا معتقدند سقوط اونس جهانی طلا و نزدیک شدن به ۲۹ فروردین ماه، یعنی زمان تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده دو دلیل اصلی کاهش قیمت این کالای سرمایه‌ای در بازار است.
قیمت سکه در ابتدای سال 90 رشد شتابانی داشت، ولی در سال جدید و با گذشت حدود دو هفته کاری قیمت در معاملات آتی نزولی‌ شد، این در حالی است که قبل از سال جدید نیز اکثر کارشناسان چنین چیزی را پیش‌بینی می‌کردند و دلیل آن را تحویل سکه‌‌های پیش فروش و دیگر عوامل موثر بر قیمت سکه می‌دانستند. برخی کارشناسان معتقدند در صورت کاهش بیش از حد قیمت سکه در بازار، خطر قاچاق طلا به خارج از کشور و سقوط قیمت به کمتر ارزش ذاتی آن وجود دارد.
کاهش قیمت سکه به زیر قیمت جهانی
پوریا ارژنگ در خصوص روند معاملات آتی سکه از ابتدای شروع سال جدید اظهار كرد: ‌از هفته گذشته که بازار کار خود را شروع کرده روند معاملات بیشتر روبه پایین بود و دلیل آن نیز نزدیک شدن به زمان تحویل سکه‌های پیش فروش و همراهی اونس جهانی است. وی افزود:‌ این دو عامل در کنار یکدیگر باعث افت قیمت‌ها شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر اردیبهشت ماه نیز این روند ادامه داشته باشد. وقتی سکه‌های پیش فروش تحویل داده شود برخی سکه‌ها وارد بازار و برخی انبار خواهد شد.
این کارگزار معاملات آتی خاطر‌نشان کرد: نکته‌ای که در این بین وجود دارد احتمال پایین آمدن قیمت سکه یا طلای داخل به زیر قیمت جهانی است. وقتی سکه‌های پیش فروش وارد بازار شود، عرضه بیش از تقاضا خواهد شد و این مساله موجب کاهش قیمت می‌شود. وی ادامه داد: اگر افت قیمت مدیریت نشود و به زیر قیمت جهانی طلا برسد، قاچاق طلا به خارج از کشور رخ خواهد داد بنابراین بانک مرکزی باید این مساله را در نظر بگیرد و با شروع تحویل‌ سکه‌های پیش فروش، اقدامات لازم را انجام دهد.
تاثير تحویل به موقع سکه‌های پیش‌فروش روی بازار سکه
احمد بیات یکی دیگر از کارگزاران معاملات آتی نیز دلیل سیر نزولی سکه از آغاز سال را همانند سایر کارگزاران نزدیک شدن به زمان تحویل سکه‌های پیش فروش و کاهش اونس جهانی می‌داند.
وی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده سکه‌های پیش‌فروش را به موقع تحویل می‌دهد و 29 فروردین ماه نخستین سری سکه‌ها تحویل داده می‌شود، این مساله روی‌قیمت‌ها تاثير زیادی دارد. این کارگزار معاملات آتی در خصوص پیش‌بینی قیمت‌ها در اردیبهشت ماه خاطر نشان کرد: نمی‌توان دقیق پیش بینی کرد چه اتفاقی رخ می‌دهد، ولی یکی از عوامل مهم در قیمت‌ها تعهدات بانک مرکزی است، اگر سکه‌ها را به موقع تحویل دهند روی بازار تاثير خود را خواهد گذاشت و در خصوص طلای جهانی نیز قیمت‌ها قابل پیش بینی نیست.
بیات تصریح کرد: اگر همزمان با تحویل سکه‌ها، دلار و قيمت جهاني طلا کاهش يابد یا حتی ثابت بماند قیمت سکه کاهش خواهد یافت، ولی اگر این چنین نباشد و قيمت جهاني طلا افزایش یابد روند معاملات تغییر می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آيا احتمال کاهش قیمت سکه به زیر ارزش ذاتی آن وجود دارد، اعلام کرد: این مساله امکان دارد، ولی یک کف قیمتی برای آن وجود دارد. ارزش ذاتی سکه ناشی از قيمت جهاني طلا و دلار است. اگر عرضه بیش از تقاضا باشد و قيمت جهاني طلا و دلار نیز همراهی کند امکان کاهش قیمت سکه زیر ارزش ذاتی آن وجود دارد. بیات ادامه داد: اگر کاهش قیمت سکه زیر ارزش ذاتی، زیاد باشد، خریداران شمش ترجیح می‌دهند سکه خریداری کرده و با آب کردن آن طلا بسازند. همچنین، خریداران دلار نیز اقدام به خرید سکه می‌کنند، زیرا دلار ارزان‌تری در آن نهفته است. این کارگزار معاملات آتی با اشاره به اینکه کاهش شدید ارزش ذاتی قیمت سکه موجب قاچاق نیز می‌شود، افزود: به نظر من حداکثر میزان کاهش قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی آن 20 تا 30 هزار تومان است ولی اگر بیش از اين باشد موجب قاچاق طلا و قابل تبدیل شدن آن می‌شود.
ادامه روند نزولی سکه تا آخر فروردین ماه

الهام خوشنویسان یکی دیگر از کارگزاران فعال در معاملات آتی نیز همان دلایل را برای کاهش قیمت سکه عنوان کرده و معتقد است: بازار آتی در انتظار 29 فروردین یعنی نخستین زمان تحویل سکه‌های پیش فروش است. وی ادامه داد: قیمت سکه از ابتدای شروع سال نزولی بود و تا 29 فروردین ماه نیز به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. اگر سکه‌ها به صورت کامل و طبق تعهدات بانک مرکزی تحویل داده شود ممکن است قیمت‌ها از این پایین‌تر هم بیاید.


نکته:کسانی که درسال 90سود کلانی ازنوسانات سکه آتی به جیب زدند حالا عزادارند وناله میکنند .زیاد غمگین نباشید باد   آورده را باد می برد مال حرام به هیچ کس وفا نمی کند.                                 بورس یار
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 188
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 899
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 8,765
  • بازدید سال : 57,116
  • بازدید کلی : 599,052
  • کدهای اختصاصی