loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 84 چهارشنبه 24 خرداد 1391 نظرات (0)

بازار؛ كم‌حجم ولي متعادل

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران ديروز در دومين روز مثبت كاري خود شاهد بازاري كم‌حجم و توام با نوسان اندك بود كه در آن شاخص كل 7/28 واحد رشد كرد.

 

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي شاهد بازاري آرام بودند كه در نماد ملي مس با معامله يك بلوك نزديك به يكصد ميليون سهمي معامله‌گران شاهد تحولاتي مرتبط با معاملاتي ميان گروه بهمن و سايپا بودند. در حالي كه از زمان انجام معامله عمده سايپا و واگذاري سهام گروه بهمن در سايپا به زير‌مجموعه سايپا و شركت‌هاي مرتبط با كاركنان اين شركت، بحث‌هاي دائمي در مورد انتقال سهام ملي مس مطرح مي‌شد، ديروز نخستين بخش از اين سهام منتقل شد. گروه سايپا كه در هفته گذشته به ويژه پس از مصادره وثيقه 2 درصدي اين شركت توسط سرمايه‌گذاري بهمن با شايعاتي در مورد عدم توانايي در تسويه اقساط خود مواجه بود، در چند روز گذشته نقل و انتقال بخشي از سهام درجه يك خود به گروه بهمن را شروع كرده است. پس از انتقال نزديك به 50 ميليون سهم فولاد مباركه در روز دوشنبه و انتقال نزديك به 2درصد سهام رايان سايپا ديروز انتقال يكصد ميليون سهم ملي مس را صورت داد. سهامي كه ديروز سرمايه‌گذاري سايپا منتقل كرد بخش نخست از سهام ملي مس بود كه با پرداخت اقساط خريد آن به سازمان خصوصي‌سازي آزاد و قابل معامله شده است. انتظار مي‌رود در نهايت با آزاد‌سازي باقي سهام (نزديك به دو درصد سهام) نقل و انتقال سهام باقيمانده به قيمتي بيش از قيمت تابلو صورت گيرد. با اين واگذاري صورت‌هاي مالي سرمايه‌گذاري سايپا به ميزان قابل ملاحظه دستخوش تغييرات خواهد شد. سرمايه‌گذاري سايپا در حال حاضر 524 ميليون و 96 هزار و 506 سهم شركت ملي صنايع مس ايران معادل 02/3 درصد به قيمت تمام شده هر سهم 351 تومان و 4 ريال را در سبد دارايي‌هاي خود داشته كه از اين تعداد طي روز جاري، بيش از 101 ميليون سهم را در بالاترين قيمت به ارزش 466 تومان و 6 ريال به گروه بهمن واگذار كرده است.
در بازار ديروز معامله‌گران همچنين در تحولات اساسي معامله‌گران شاهد مباحث جدي در حوزه مجلس شوراي اسلامي در مورد وضعيت اقتصادي كشور بودند كه به بحث موافقان و مخالفان سياست‌هاي اقتصادي دولت منجر شد. رييس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در جلسه بررسي وضعيت اقتصادي كشور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه ما بايد شرايط فعلي خودمان را با شرايط اقتصادي كشور در مقابل هم قرار دهيم، گفت: آمار مقدماتي ما در بخش واقعي اقتصاد نشان‌دهنده اين است كه رشد توليد ناخالص داخلي ما با قيمت‌هاي ثابت در سال 89 معادل 8/5 درصد بوده است. وي افزود: اگر ما بخش نفت را از اقتصاد كشور خارج كنيم، رشد اقتصادي كشور به حدود 9/6 درصد افزايش پيدا مي‌كند.
رييس بانك مركزي ادامه داد: با توجه به شرايط جهاني، ميزان متوسط رشد اقتصادي كشورها در سال 89، 1/4درصد بوده است. در همين حال در مسائل‌ سياسي خبرگزاري فارس گزارش داد: منابع كنگره آمريكا اعلام كردند كه واشنگتن، هند، كره جنوبي و 5 كشور ديگر را از تحريم نفتي ايران معاف مي‌كند. 5 كشور ديگر شامل تركيه، آفريقاي جنوبي، تايوان، مالزي و سريلانكا هستند. همچنين در خبري ديگر كابينه ژاپن به منظور مقابله با تحريم بيمه‌اي نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا طرحي را تصويب و به پارلمان ارائه كرد كه بر اساس آن از اول جولاي بيمه محموله‌هاي نفتي ايران را بر عهده مي‌گيرد. انتظار مي‌رود با توجه به نزديكي زمان مذاكرات سياسي در مسكو، معامله‌گران شاهد پر رنگ شدن دوباره وزن تحولات سياسي باشند.
در گروه معدني ديروز در پي انتشار اخباري در خصوص نهايي شدن واگذاري توزيع و فروش خاك معدن انگوران به كنسرسيوم راهبران صنعت سرب و روي منتشر شده در سايت بورس24، تمامي نمادهاي سرب و روي با صف خريد و افزايش حجم معاملات روبه‌رو شدند.
در گروه غذايي، معامله‌گران شاهد توقف نماد توسعه صنايع بهشهر براي تشكيل مجمع سالانه بودند كه انتظار مي‌رود اين شركت بتواند 300ريال سود نقدي را در مجمع تقسيم كند.
در گروه خودرويي ديروز اعلام شد به موجب مصوبه پنجاه و دومين نشست هيات پذيرش اوراق بهادار و در راستاي اجراي ماده 12 دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار، نماد ايران خودرو در بورس تهران از بازار دوم به تابلوي فرعي بازار اول ارتقا يافت. علي مهري معاون اقتصادي ايران خودرو با بيان اين مطلب، اظهار داشت: اين رويداد به مفهوم كاهش ريسك مالي سهام شركت براي سهامداران و فعالان بازار سرمايه است و در اين راستا تداوم رشد ايران خودرو در حوزه‌هاي مختلف عملياتي و بازار، اميد به ارتقاي جايگاه شركت به مراتب بالاتر را بيشتر مي‌كند.
در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل و بدون نوسان قابل ملاحظه بود كه در آن 3/69 ميليارد تومان سهام معامله شد كه نزديك به 70درصد آن را معامله سهام ملي مس تشكيل داد. از 216نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند، 123نماد با كاهش قيمت و 89نماد با رشد ارزش داد‌و‌ستد شدند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 188
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 899
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 8,785
  • بازدید سال : 57,136
  • بازدید کلی : 599,072
  • کدهای اختصاصی