loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 127 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
با بررسی چگونگی انتشار اطلاعات شرکت ها روی سامانه کدال
آقای معتمد، سواد مالی بازار را به سخره گرفته اند!
پالایش نفت بندرعباس نیز در حالی طی مدت زمان طولانی طی سال گذشته با رشد قیمتی همراه شد و مدیران "شبندر" به طور مکرر طی نامه ارسالی شفاف سازی روی سامانه کدال خبر از عدم تغییر با اهمیت در وضعیت سودآوری این مجموعه می دادند که "شبندر" پس از رشد قیمتی قابل توجه سهام شرکت، پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری خود را همراه با تعدیل مثبت سود برآوردی ارایه کرد و بدین ترتیب برخلاف اظهارات خود در نامه شفاف سازی عمل کرد.
فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه در حالی همواره اطلاعات و صورت های مالی شرکت های بورسی طی عملکرد میان دوره ای را یکی از مستندات موجود جهت انجام تحلیل و سرمایه گذاری در بورس قرار می دهند که به نظر می رسد به تدریج این گزارشات تنها با هدف اجرای ظاهری تعهدات و در قالب اعداد و ارقام نه چندان واقعی از سوی مدیران برخی مجموعه های بورسی تهیه و به سازمان بورس ارایه می شود، به گونه ای که دیگر نمی توان به گزارشات منتشر شده روی سامانه کدال اتکا کرد.
 

براساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش در نظر داریم به نحوه ارایه گزارشات از سوی برخی شرکت های بورسی همچون "وخارزم"، "فایرا"، "رمپنا"، "حسینا"، "شتران" و در نهایت "خپارس" و اتفاقات نامتعارفی که در این مجموعه ها رخ داده، بپردازیم. صورت های مالی که از سوی مدیران این شرکت ها تهیه و بررسی شده و از زیر ذره بین نهادهای ناظر نیز عبور کرده است، اما حکایت از عدم اجرای درست و دقیق تعهدات مدیران شرکت های مذکور و نیز نهادهای ناظر دارد.

متولیان بازار سرمایه در حالی نظارت بر ارایه گزارشات شرکت های بورسی را یکی از وظایف مهم خود می دانند که که بارها و بارها سهامداران و فعالان بازار سرمایه تقاضای خود را مبنی بر رسیدگی به شکایات سهامداران به مدیران و مسئولان ذیربط ارایه نموده اند، حال آنکه این افراد تنها بر وظیفه نظارت بر نحوه انتشار گزارشات اصرار داشته اند که به نظر می رسد این امر نیز به درستی انجام نپذیرفته است.

توقف نماد یک طرف قرارداد خرید نیروگاه "وبصادر"

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در حالی درصدد خرید نیروگاه تحت تملک بانک صادرات ایران برآمده که نماد معاملاتی "وخارزم" به دلیل بررسی آثار مثبت ناشی از انجام این امر بر وضعیت سودآوری شرکت متوقف شد، حال آنکه نماد معاملاتی طرف قرارداد یعنی بانک صادرات ایران متوقف نشده و روند معاملاتی "وبصادر" طی دوره مذکور تداوم داشته است.

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که در صورتی که خرید نیروگاه بانک صادرات توسط سرمایه گذاری خوارزمی بر وضعیت خریدار تأثیر می گذارد و نماد معاملاتی آن نیز درست به همین دلیل متوقف می شود، آیا این تأثیرپذیری یک طرفه بوده و هیچ تغییراتی را بر وضعیت طرف دیگر قرارداد یعنی بانک صادرات اعمال نمی کند؟ آیا نباید نماد معاملاتی خریدار و فروشنده نیروگاه یعنی "وخارزم" و "وبصادر" همزمان متوقف می شد.

عدم انتشار گزارش حسابرسی ویژه "فایرا"

مورد دوم شرکت آلومینیوم ایران است که در پی درخواست سهامداران آن و تکلیف مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده طی 13 مهر ماه سال 92 مقرر شده بود که پس از بررسی مدارک و مستندات موجود "فایرا"، گزارش حسابرسی ویژه در خصوص خرید پودر آلومینا و آند و نیز ارزیابی عملکرد شرکت بابت فعالیت های بازرگانی در بخش فروش شمش آلومینیوم و ضایعات، در جلسه ای با حضور سهامداران ارایه و بررسی شود، حال آنکه این جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن حاضرین در مجمع رسمیت نیافت و تغییر مدیر عامل این مجموعه حدود چهار ساعت بعد از زمان برگزاری جلسه همزمان با حسابرسی ویژه پیرامون موارد عنوان شده، شبهه بروز برخی تخلفات و نیز سوء مدیریت را برای "فایرا" به وجود آورد.

اگرچه گزارش حسابرسی در خصوص موارد عنوان شده از سوی مدیران مجموعه مذکور تهیه شد، اما این گزارش روی سامانه کدال جهت اطلاع رسانی عموم قرار نگرفت و سهامداران حقیقی "فایرا" همچنان از نتیجه این جلسه بی خبرند.

عدم شفافیت اطلاعاتی و درآمدی "رمپنا"

اما در ادامه به بررسی بزرگترین مجموعه بورسی فعال در گروه پیمانکاری یعنی گروه مپنا می پردازیم، شرکتی که با تأسیس شرکت مپنا بین الملل در دبی بخش قابل توجهی از دارایی ها و درآمدهای خود را به حساب این شرکت خارجی زیرمجموعه واریز کرده و در پی آن هیچ یک از سهامداران"رمپنا" به دلیل عدم دسترسی به این اطلاعات از میزان درآمدهای این مجموعه هیچ اطلاعی ندارند.

برهمین اساس انتظار می رود تا نهادهای ناظر اقداماتی جهت درخواست ارایه شفاف سازی توسط مدیران مسئول گروه مپنا انجام دهند تا اطلاعات واقعی موجود در این مجموعه پیمانکاری در دسترس همه سهامداران "رمپنا" قرار گیرد.

بازدهی 249 درصدی "حسینا"

شرکت خدمات بندری سینا نیز یکی از مجموعه هایی است که طی 27 آذر ماه سال گذشته پا به فرابورس گذاشت و بعد از دو ماه معامله سهام طی اول بهمن ماه همان سال به دلیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل عدم اعلام تعدیل قابل توجه سود برآوردی خود قبل از عرضه اولیه سهام مورد توبیخ اداره تخلفات قرار گرفت. این در حالی است که نماد "حسینا" طی دوم اردیبهشت ماه سال جاری مورد بازگشایی قرار گرفت و از زمان عرضه سهام آن در فرابورس تاکنون بازدهی مثبت 249 درصدی را به سهامداران خود اعطا کرده است.

اعلام تعدیل مثبت پس از گذر هفت روز از زمان کشف قیمت

مورد دیگر در خصوص گران ترین سهم بازار سرمایه یعنی پالایش نفت تهران است، "شتران" در حالی طی 19 مهر ماه سال 91 در بازار فرابورس عرضه شد که مجموعه مذکور پس از گذشت هفت روز از کشف قیمت هفت هزار و 500 تومانی پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 91 خود را براساس عملکرد سه ماهه نخست همان سال با پوشش 106 درصدی اعلام کرد و نماد معاملاتی "شتران" در پی شکایت سهامداران آن مبنی بر عدم اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی قبل از عرضه سهام در بورس به مدت شش ماه متوقف ماند. سرانجام نیز طی 10 اردیبهشت ماه سال 92 با رشد قیمتی بیش از 677 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و بدین ترتیب گران ترین سهم بازار سرمایه شد.

تناقض در رفتار و اظهارات مدیران "شبندر"

پالایش نفت بندرعباس نیز در حالی طی مدت زمان طولانی طی سال گذشته با رشد قیمتی همراه شد و مدیران "شبندر" به طور مکرر طی نامه ارسالی شفاف سازی روی سامانه کدال خبر از عدم تغییر با اهمیت در وضعیت سودآوری این مجموعه می دادند که "شبندر" پس از رشد قیمتی قابل توجه سهام شرکت، پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری خود را همراه با تعدیل مثبت سود برآوردی ارایه کرد و بدین ترتیب برخلاف اظهارات خود در نامه شفاف سازی عمل کرد.

"خپارس" و عدم تأثیرپذیری از تخصیص ارز مبادله ای

و اما نمونه آخر نامه شفاف سازی شرکت پارس خودرو است که در پی اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان، طی ارسال نامه شفاف سازی روی سامانه کدال اظهار داشت که اختصاص ارز مبادله ای هیچ تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت نخواهد داشت، چراکه این مجموعه درصدد داخلی سازی محصولات بوده و علاوه بر آن نیز میزان مصارف ارزی مورد نیاز خود را نیز طی سال گذشته با ارز آزاد خریداری و ذخیره نموده است.

نامه شفاف سازی شرکت پارس خودرو در حالی طی صبح روز گذشته توسط مدیر عامل شرکت تهیه شده و به سرعت به تأیید نهادهای ناظر ذیربط رسیده که طی عصر همان روز جهت اطلاع رسانی عموم روی سامانه کدال منتشر شده است. از این رو، در صورتی که مسئولان ذیربط از توانایی دریافت نامه شفاف سازی از مجموعه های بورسی با سرعت این چنین برخوردارند، چرا چنین اقدامی را در خصوص سایر شرکت های بورسی که ابهاماتی در وضعیت سودآوری و روند معاملاتی سهام آنها وجود دارد، نمی کنند؟ و درخواست آخر اینکه در صورتی که نامه مذکور مورد تأیید نهادهای ناظر است، لطفاً مستندات خود را در خصوص صحت این امر ارایه فرمایید.

چراکه با نگاهی به صورت های مالی مجموعه مذکور به وضوح مشخص می شود که این مجموعه در حالی موجودی کالا ندارد و مصارف ارزی آن طی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که "خپارس" خبر از برنامه های آن جهت داخلی سازی محصولات می دهد.

مدیران مربوطه، لطفاً پیگیری کنید

در پایان درخواستی که از نهادهای ناظر همچون اداره نظارت بر ناشران بورسی و رییس اداره نظارت بر بازارهای بورس و فرابورس داریم، پیگیری صحت و سقم اظهارات مدیر عامل شرکت پارس خودرو در نامه شفاف سازی مذکور است و در صورتی که نامه مذکور مورد تأیید مسئولان ذیربط قرار ندارد اقدامات لازم را جهت پیگیری این امر انجام دهند تا حقوق سهامداران تضییع نشود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 170
  • آی پی دیروز : 91
  • بازدید امروز : 842
  • باردید دیروز : 641
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 3,901
  • بازدید ماه : 8,633
  • بازدید سال : 56,984
  • بازدید کلی : 598,920
  • کدهای اختصاصی