loading...
بورس یار-bourseyar
مطالب امروز


بورس یار-bourseyar


asad بازدید : 67 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (0)

کد خبر:1294249
تاریخ انتشار :22/12/1391
در گفتوگو با مدیرعامل فولاد مبارکه مطرح شد
فولاد در سال 92 ارزان میشود
گروه بنگاهها - مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه واردات نقش قیمت کف بازار فولاد را مشخص میکند، درباره نحوه هزینهکرد ارز حاصل از صادرات فولاد توضیح داد و پیشبینی کرد که قیمت فولاد در سال آینده کاهش یابد.
محمدمسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر در این زمینه گفت: مجتمع فولاد مبارکه با توجه به اهداف و سیاست‌های استراتژیکی که در برنامه پنجم توسعه تدوین شده، در حال حرکت است و بخش عمده‌ای از عملکرد خود را بر مبنای سیاست‌های کلی این برنامه حرکت داده است، به این معنا که این شرکت، در قالب دو برنامه یعنی برنامه پنجم توسعه و افق 1404 حرکت می‌کند که سیاست کلی این برنامه‌ها این است که سهم 45 درصدی تولید فولاد کشور به فولاد مبارکه اختصاص یابد.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: بر این اساس، چنانچه قرار است کشور در افق برنامه پنجم توسعه به ظرفیت 40 میلیون تنی در تولید فولاد برسد، برنامه فولاد مبارکه این است که 45 درصد از این 40 میلیون تن را تولید خواهد کرد. به همین دلیل در چند فاز طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه تدوین شده است که شامل طرح‌های توسعه کمی و کیفی می‌شود.
وی تصریح کرد: سیاست ما این است که تا پایان برنامه پنجم بتوانیم به 8/11 میلیون تن از باب تولید فولاد خام دست یابیم و در سه فاز سایت فولاد مبارکه، سایت فولاد صبا و فولاد هرمزگان این برنامه‌ریزی انجام شده است که بر این اساس، تولید فولاد هرمزگان از 6/1 میلیون تن به 3 میلیون تن، فولاد صبا از 700 هزار تن به 5/1 میلیون تن و فولاد مبارکه نیز از 6/4 میلیون تن به 2/7 میلیون تن خواهد رسید.
به گفته سمیعی‌نژاد، هم اکنون تولید فولاد مبارکه به 4/5 میلیون تن رسیده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تا پایان سال 93، به 2/7 میلیون تن برسیم. در عین حال، به تبع تولید فولاد، توسعه زیرساخت‌ها نیز همراه با سیاستگذاری‌های کلان دنبال می‌شود تا بتوان توسعه متوازن را تجربه کرد.
وی اظهار کرد: سیاست‌های متوازن به این معنا است که زیرساخت‌هایی همچون برق، آب، گاز، محیط زیست و نیروی انسانی در نظر گرفته شود که بر این اساس، خوشبختانه از سه سال قبل، سیاست‌های کلان فولاد مبارکه را در این برنامه نگارش شده و توسعه به راحتی پیش می‌رود؛ به نحوی که امسال نیز دو بار رییس‌جمهور برای افتتاح طرح‌ها وارد فولاد مبارکه شده است.
سمیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری‌ طرح‌های توسعه‌ای 3800 میلیارد تومان است و تا به امروز نیز 1000 میلیارد تومان از آن به مدار تولید وارد شده است و تا پایان سال، 500 میلیارد تومان طرح آماده افتتاح داریم که منتظریم مسوولان کشوری برای افتتاح به فولاد مبارکه بیایند.
وی اظهار کرد: این سیاستگذاری‌ها تا سال 93 حدود 15 هزار شغل ایجاد می‌کند که هم‌اکنون نزدیک به 2 هزار نفر، جذب شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال 93 برای 13 هزار نفر دیگر از جوانان کشور ایجاد شغل کنیم. بر این اساس افزایش تولید ورق از حدود 5/5میلیون تن به 10 میلیون تن و ذوب نیز به 8/11 میلیون تن می‌رسد.
تولید ورق‌های صنعت خودروسازی
سمیعی‌نژاد، تولید محصولات کیفی به خصوص ورق‌های مورد استفاده صنعت خودروسازی را از جمله برنامه‌های فولاد مبارکه دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه صنعت خودروسازی یک صنعت مادر است، امید داریم که بتوانیم از سال آینده بیش از 70 درصد از ورق‌های کیفی را در اختیار خودروسازان قرار دهیم، البته تولید ورق فولاد خودرو، هم اکنون صورت می‌گیرد ولی ورق‌هایی که هم اکنون تولید می‌شود، در زیرکاری استفاده می‌شود ولی امسال با راه‌اندازی دو طرح، همین ورق‌های تولیدی زیر، می‌تواند در روکاری خودرو نیز استفاده شود.
وی در رابطه با فروش محصولات فولاد مبارکه نیز خاطرنشان کرد: بیش از 14 درصد رشد فروش را به لحاظ مقداری نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ایم، ضمن اینکه تا پایان بهمن‌ماه، 50 درصد تولید فولاد کشور مختص به گروه فولاد مبارکه بوده است. البته مجموع تولید فولاد در کشور امسال با رشد مواجه بوده است و به 17 میلیون تن تولید فولاد دست خواهیم یافت.
مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: گزارش جهانی نیز در رابطه با تولید فولاد حکایت از این دارد که رتبه ایران از 17 به 15 آمده است که 86 درصد از این رشد تولید متعلق به تولید فولاد مبارکه بوده است.
واردات نقش قیمت کف بازار را مشخص می‌کند
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که با توجه به سهم بالای شما در تولید (45 درصد)، چقدر در قیمت‌گذاری نقش دارید، افزود: قیمت‌گذاری بر چند مبنا تعیین می‌شود که از جمله آن، بازار جهانی و عرضه و تقاضا در بازار بورس است، البته فولاد مبارکه همواره کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد تا قیمت از یک محدوده بالاتر نرود و تنش در بازار صورت نگیرد.
وی ادامه داد: امسال قصد داریم 17 میلیون تن فولاد تولید کنیم، در حالی که 25 میلیون هم مصرف کشور است، بنابراین 8 میلیون تن باید واردات انجام دهیم که این واردات، با نرخ فعلی ارز و عوارضی که به واردات فولاد تعلق می‌گیرد، قیمت بازار را مشخص می‌کند، یعنی ما نقشی نداریم و واردات نقش قیمت کف بازار را مشخص می‌کند.
سمیعی‌نژاد گفت: بالاخره ما طبق شرایطی تلاش داریم با بهره‌وری، کاهش ضایعات و قیمت‌گذاری در حد متعادل کارخانه را اداره کنیم.
بازار فولاد در سال آینده
سمیعی‌نژاد در تحلیل بازار سال آینده فولاد گفت: با توجه به اینکه امسال توانستیم از ظرفیت‌هایی که ساخته‌ایم، استفاده کنیم، به نظر نمی‌رسد سال آینده با مشکل مواجه باشیم، این در شرایطی است که در ابتدای برنامه چهارم در دولت نهم، تولید فولاد نزدیک به 10 میلیون تن بود؛ اما هم‌اکنون با ظرفیت‌سازی صورت گرفته، ظرفیت تولید نزدیک20 میلیون تن است.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، بتوان از ظرفیت‌های احداث شده به طور کامل در سال آینده استفاده کرد.
سمیعی‌نژاد معتقد است که با توجه به بحران‌هایی که در بلوک غرب و تولید فولاد از سوی چین پیش آمده است، قیمت فولاد در سال آینده پایین آید.
پیش‌بینی بازار سال آینده مسکن و نقش قیمت فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در پیش‌بینی بازار مسکن در سال آینده و نقش قیمت فولاد در نوسانات قیمتی مسکن در سال 92 خاطرنشان کرد: فولاد نقش آنچنانی در قیمت تمام شده ساخت مسکن ندارد؛ به این معنا که حداکثر نقش آن در گران‌ترین اسکلت‌های فلزی ساختمانی، تا 5 درصد قیمت تمام شده ساختمان را تشکیل می‌دهد.
وی اظهار کرد: ممکن است جو روانی بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد، چراکه بازار ما بازار کاذبی است و مردم در یک شرایطی بدون اینکه برنامه‌ریزی کنند تا متوجه می‌شوند که قیمتی بالا می‌رود، اگر بخواهند ظرف سه سال ساختمان را بسازند، کل محصولات فلزی را در همان ابتدای کار خرید می‌کنند، در حالی که ممکن است قیمت کاهش یابد. این اشتباه است و شوک به بازار را بیشتر می‌کند.
سمیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر مردم بتوانند طبق برنامه‌ریزی ساخت پیش روند، محصولات آهنی همیشه در بازار هست و اگر هجوم به بازار نیاید، قیمت‌ها از رشد کاذبی که شوک تقاضایی به وجود می‌آید، کاهش می‌یابد. کلیاتش این است که ورق یا میلگرد 5 درصد قیمت تمام شده یک ساختمان است.
اعلام آمادگی برای اجرای 8 طرح فولادی
وی در پاسخ به این سوال که ایمیدرو قرار است اجرای 8 طرح فولادی را به تولیدکنندگان بزرگ بسپارد، گفت: چیزی به ما ابلاغ نشده است؛ ولی ما آمادگی داریم اگر طرح‌ها را با شرایطی که بتوانیم، هدایت کرده و در اختیار بگیریم.
سمیعی‌نژاد برای باز شدن گره این 8 طرح فولادی توصیه کرد که گره‌گشای این موضوع، ورود بخش‌خصوصی توانمند به این طرح‌ها است؛ بنابراین اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح، از مشارکت بخش خصوصی برخوردار شویم، این طرح‌ها قابل تکمیل شدن است.
ماجرای خرید فولاد هرمزگان از سوی فولاد مبارکه
مدیرعامل فولاد مبارکه به خرید فولاد هرمزگان از سوی فولاد مبارکه اشاره و تصریح کرد: فولاد هرمزگان امروز 1500 جوان منطقه هرمزگانی را مشغول به کار کرده است و فولاد مبارکه بعد از 7 سال با 300 کارشناس ایتالیایی رشد تولید را تجربه کرد، ولی در فولاد هرمزگان متخصصان جوان و بازنشسته بسیج شده‌اند که کار را پیش برند.
وی ادامه داد: امروز بعد از گذشت یکسال، هر کوره فولاد هرمزگان بالغ بر 15 ذوب دارد؛ در حالی که مبارکه هر کوره 7 ذوب دارد؛ بنابراین اگر فولاد هرمزگان و مبارکه وارد این طرح‌ها نمی‌شدند، امروز این کوره‌ها راه نیفتاده بودند.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: روزی که فولاد هرمزگان را خریدیم، بسیاری از نمایندگان مجلس معترض بودند، ولی امروز متوجه شدند که نقش اصلی فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی طرح‌ها است. سمیعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که نگران ورود شبه‌دولتی‌ها در فولاد مبارکه با خرید 14 درصد سهام آن نیستید؟ اظهار کرد: این تصمیم دولت است. سهامداران ما مثل تامین اجتماعی، سهام عدالت یا صندوق اقتصاد مهر هستند. وی اظهار کرد: نگران نیستیم، چراکه فولاد مبارکه در یک راستای سیستماتیک حرکت می‌کند.
وضعیت صادرات فولاد
سمیعی‌نژاد با اشاره به این‌که ارزش سهام فولاد مبارکه در بازار بورس کشور از رشد برخوردار بوده گفت: این شرکت رتبه اول را در معاملات بورس کسب کرده است که این از باب افزایش سودآوری و تولید و بهره‌وری بوده است؛ این در شرایطی است که سیاست‌های موفق فولاد مبارکه حاصل برنامه‌ریزی یک اقتصاد مقاومتی است و از سه سال قبل، تصمیم بر این شده است که تحریم‌ها را دور نزنیم، بلکه با آنها مقابله کنیم.
به گفته سمیعی‌نژاد، از سوی دیگر، با استفاده از متخصصان و مشاوران داخلی، بیش از 35 هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی و 40 هزار قطعه نیز، مهندسی معکوس برای بومی‌سازی شده است؛ در حقیقت این شعار را دنبال می‌کنیم که حتی اگر گرانتر بخریم، از تولیدات ایرانی خریداری خواهیم کرد. سیاست ما این است که بتوانیم سهم بومی‌سازی را در کشور بالا بریم .
وی اظهار کرد: هم اکنون فولاد مبارکه و فولاد صبا، برای اولین بار بالاتر از ظرفیت تولید کرده‌اند، اما در فولاد هرمزگان چون یک طرح جدید است دو سه سال کار می‌برد تا بتواند بالاتر از ظرفیت تولید کند، ولی در مجموع هم اکنون گروه، با 110 درصد ظرفیت تولید می‌کند.
سمیعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چند درصد تولیدات فولاد مبارکه روانه بازار داخلی و چند درصد صادر می‌شود، توضیح داد: سیاست فولاد مبارکه این است که بیش از 99 درصد محصولات تولیدی، در بازار داخلی عرضه شود، اما باید توجه داشت که برخی از محصولات ما در بازار داخلی، مشتری ندارد و برای تامین منابع ارزی، تامین مواد اولیه و برخی از لوازم یدکی و پرداخت اقساطی که به بانک‌های خارجی بدهکار هستیم، صادر می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور محصولاتی را صادر می‌کنیم که بالاترین ارزش افزوده را داشته باشند و حتی مورد مصرف داخلی نیز نداشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که ارز حاصل از صادرات فولاد مبارکه آیا به مرکز مبادلات ارزی ارائه می‌شود یا خیر؟ گفت: فولاد مبارکه معادل ارزی را که صادر می‌کند، از بازارهای خارجی برای تامین نیاز خود، خرید می‌کند و حتی در مواردی، ارز مورد نیاز آن، بیشتر از صادرات است.
سمیعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فولاد مبارکه یکی از غول‌های فولادسازی ایران است، نظرتان درباره اینکه گفته می‌شود قیمت فولاد در بورس کالا صوری است، چیست؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه فولاد مبارکه تلاش کرده است که با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قیمت‌گذاری هماهنگ باشد ولی معضلی در کشور وجود دارد که باید حل شود و آن، موضوع عرضه و تقاضا است.
وی ادامه داد: تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل نشود، معمولا با توجه به افزایش نرخ ارز، چون باید بخشی از نیاز کشور با واردات تامین شود، قیمت را واردات تعیین می‌کند؛ بنابراین اگر قیمت واردات برای واردکننده نصرفد و فولادسازان با قیمت‌های کنترل شده فروش را دنبال کنند، عرضه را کم می‌کنند بنابراین تنش‌های بیشتری در بازار ایجاد می‌شود، چراکه ما با قیمت تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌فروشیم و هماهنگ هستیم، ولی این سیاست کلی، تا عرضه و تقاضا در داخل کشور برابر نشود، نمی‌تواند مناسب باشد و بازار را با قیمت‌های کنترلی کنترل کرد. سمیعی‌نژاد گفت: در این شرایط، بالاخره تقاضا بیش از عرضه است و معمولا رانت قیمتی در بازار باقی می‌ماند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما ارائه اخبار و مطالب علمی در زمینه سرمایه گذاری می باشد. ID Telegram: Mohsen_seddighi
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شاخص بورس در ششماهه دوم 92 چگونه عمل خواهد کرد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2907
  • کل نظرات : 146
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 128
  • آی پی دیروز : 192
  • بازدید امروز : 204
  • باردید دیروز : 341
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,963
  • بازدید ماه : 1,358
  • بازدید سال : 49,709
  • بازدید کلی : 591,645
  • کدهای اختصاصی